Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Review: Xiaomi Mi Band

Al een hele tijd wilde ik een fitness wearable, maar steeds hield de hoge prijs me tegen. Totdat een vriend van me de Xiaomi Mi band voorstelde; een fitness wearable voor maar €15. Van het een kwam het ander en de band was besteld. Zelf heb ik gekozen voor een safe zwart bandje, maar je kunt je bandje omwisselen in andere kleuren. Vandaag ga ik hem voor jullie reviewen.

Wat is het?

De Xiaomi Mi Band is een digitale stappenteller, die naast stappen bijhouden nog veel meer kan. Zo kan hij ook je slaap meten en als wekker dienen. De laatstgenoemde functie is best handig, ik heb er een hekel aan als mijn wekker afgaat. De Xiaomi Mi Band heeft hier verandering in gebracht. Oke, ik geeft toe, nog steeds vind ik het verschrikkelijk als ik op moet staan, maar wanneer de Xiaomi Mi Band afgaat geeft hij een subtiele trilling af aan je pols. Hierdoor wordt ik een stuk rustiger wakker.

Tot zover is de band, afgezien van de prijs, niet heel bijzonder in vergelijking met andere wearables zoals de UP of fitbit. Wat wel erg bijzonder is, is de batterijduur van de Xiaomi Mi Band. Volgens Xiaomi hoef je hem namelijk maar eens in de 30 dagen op te laden. Ik heb het voor jullie getest en inmiddels draag ik de band al 40 dagen zonder hem op te laden! Na deze 40 dagen heeft de band nog steeds 27% batterij. Doordat je hem een lange tijd niet op hoeft te laden en hij waterdicht is, heb je niet eens meer in de gaten dat je hem draagt. Het bandje is makkelijk op te laden via USB.

Design

Het bandje is prima, maar er kan heel wat aan verbeterd worden qua design. Wanneer je hem alleen draagt om je arm, zonder een ander sieraad, valt hij niet op. De band zit comfortabel, maar het materiaal is redelijk stug, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze mening deelt. Ik draag hem trouwens links omdat dit mijn niet-dominante arm is, op deze manier krijg je een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld van je stappen.

Registratie en bijbehorende app

Om de Mi Band te kunnen gebruiken moet je hem registreren. Het registreren van de Mi Band ging wat moeizaam. Het zou via je telefoon moeten lukken, maar dit kreeg ik niet voor elkaar. Uiteindelijk heb ik het via de computer geprobeerd, dat lukte in 1 keer.

De app die Xiaomi voor Android heeft ontwikkeld ziet er goed uit en is helemaal gratis. Het is een duidelijke app waar alles makkelijk te vinden is. Wanneer je de app opent synchroniseert deze automatisch met je Mi Band, daardoor krijg je bijna direct te zien hoeveel stappen je tot dan toe hebt gezet. Bewegen doe je gewoon, dus daarvoor hoef je niks speciaals te doen in de app. Hij houdt automatisch bij hoeveel stappen je zet. Je hoeft je telefoon hiervoor niet bij te hebben, het bandje om je pols is genoeg.

Ben je je Mi band kwijt dan kun je deze via de app terug vinden. Je drukt op “find band” waardoor er een signaal naar je Mi Band wordt gestuurd. Als de band dit signaal ontvangt, licht de band op en gaat hij trillen. Erg handig voor chaoten zoals ik die vaak iets kwijt zijn.. Het enige nadeel aan de app vind ik dat hij Engelstalig is.

Conclusie

Ik ben erg blij met mijn Xiaomi Mi band. Ik was bang dat hij tegen zou vallen omdat hij zo goedkoop was en ik was best bang dat ik hem snel zat zou zijn. Ik draag hem nu al meer dan een maand en ik doe hem echt niet meer af. Door de band wordt je je bewust van jezelf en hoeveel je beweegt en slaapt. Het is soms net die extra motivatie die je nodig hebt om nog even te gaan bewegen.

Natuurlijk is de Xiaomi Mi Band niet perfect, wat ik graag zou willen zien is dat ze het design van de band aanpassen. Ze kunnen hier nog zoveel uithalen! Ook zou het leuk zijn als ze een functie ontwikkelen in de app waarmee je kunt zien welke routes je hebt gelopen.

Als je het mij vraagt is de Xiaomi Mi Band zeker een aanrader! Hij heeft een beperkte functionaliteit, maar is prima voor de starter. Het is een leuk geavanceerd apparaatje voor een leuke prijs.

+ Prijs
+ Wekker functie